Meldpunt voor problemen met de kwaliteit van je huurwoning
Elke woning in Vlaanderen moet aan een aantal minimale kwaliteitseisen voldoen op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. We noemen dit de woningkwaliteitsnormen. Deze kwaliteits- en veiligheidsnormen liggen vast in de regelgeving.
Wat als jouw huurwoning gebreken vertoont
Als je denkt dat je huurwoning (ernstige) gebreken vertoont, ga dan voor elk gebrek na wie het onderhoud of de herstelling moet uitvoeren: de verhuurder of jijzelf. Je moet hierbij rekening houden met de huurwetgeving en het huurcontract. Signaleer de problemen zo snel mogelijk aan de verhuurder en vraag om een oplossing. We adviseren om schriftelijk (per mail of via aangetekend schrijven) de verhuurder te vragen om de nodige werken uit te voeren. Reageert de verhuurder niet op jouw schriftelijke verzoek, dan kan je een klacht indienen:
- je kan op informele wijze woningkwaliteitsproblemen melden bij de dienst wonen van de gemeente;
- of een formeel verzoek indienen om de procedure ongeschiktheid/onbewoonbaarheid op te starten. Elke belanghebbende kan dit verzoek indienen: bewoner, gemeentebestuur, OCMW … Dit gebeurt via een aangetekend schrijven gericht naar de burgemeester, of via afgifte tegen ontvangstbewijs.
Wat gebeurt er na het indienen van een klacht
Stap 1: Na het indienen van een klacht start de procedure tot ongeschikt en of onbewoonbaarverklaring op. Een woningcontroleur van het IGS Best Wonen tussen Zoet en Zout komt bij je langs voor een onderzoek. Deze woningcontroleur beoordeelt het pand grondig aan de hand van het technisch verslag, dat is een lijst met gebreken. Een woning
- mag max. 6 kleine gebreken hebben in categorie I (vanaf 7 gebreken van categorie I wordt dit gelijkgesteld met een gebrek van categorie II);
- is ongeschikt als ze minstens één gebrek van categorie II heeft;
- is ongeschikt en onbewoonbaar als ze minstens een gebrek van categorie III heeft.
Gebreken van categorie II zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar geen direct gevaar vormen voor de veiligheid of gezondheid. Gebreken van categorie III zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid van de bewoners.
Stap 2: De burgemeester bezorgt iedereen het verslag van het woningonderzoek, dit is het technisch verslag met de lijst van gebreken die werden vastgesteld. Alle betrokken partijen kunnen hierop reageren.
Stap 3: Nadat iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om te reageren op het resultaat van het woningonderzoek, neemt de burgemeester een beslissing:
- Als er ernstige gebreken waren kan hij/zij beslissen om de woning ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar te verklaren.
- Bij de waarschuwingsprocedure zal de stad proberen om tot een snel herstel van de gebreken te komen, binnen een termijn van 3 maanden. De keuze van de stad voor de waarschuwingsprocedure krijgt dan voorrang op het opstarten van de procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid. De stad legt een hersteltermijn op aan de eigenaar en zal dit doen als er een grote kans op een positief resultaat is. De gebreken moeten dus op korte termijn te herstellen zijn.
De eigenaar moet de gemeente, binnen de toegekende hersteltermijn, op de hoogte brengen van het herstel van de vastgestelde gebreken in de woning. Gebeurt de melding van het herstel niet op tijd of blijven er bij de tweede controle gebreken over, dan start automatisch de procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid.