Identiteitskaart: elektronische
Voor wie?
Voor iedere inwoner van de gemeente vanaf twaalf jaar. (OPGELET: twaalfjarigen die beschikken over een Kids-ID die geldig blijft nadat ze twaalf jaar zijn geworden, zullen geen oproeping krijgen voor hun eID vermits de geldigheid van de Kids-ID blijft doorlopen. Zij zijn echter wel vrij om indien gewenst, hun Kids-ID te laten annuleren en een eID aan te vragen.
Verlies of diefstal
Ga bij verlies of diefstal langs bij de politie. Met het attest dat zij opmaken, bied je je aan bij de dienst Burgerzaken samen met wat hieronder is vermeld.
Kan je niet onmiddellijk bij de politie terecht, laat dan je kaart blokkeren via DocStop
DOCSTOP is een gratis dienst, 24u/24u en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar op 0800/2123.2123
Wat moet ik meebrengen?
Vanaf 8 april 2024 is het dus niet meer nodig om nog een pasfoto mee te brengen voor de aanmaak van identiteitsdocumenten
Deze kan gratis ter plaatse gemaakt worden.
Kostprijs?
- € 24.90 euro
- De oude identiteitskaart (of attest verlies/diefstal).
Wat zijn de stappen
Samen met je oproepingsbrief (in geval van verlies is dit een attest dat je van de politie hebt ontvangen) bied je je aan bij onze dienst.
Net voor de elektronische identiteitskaart ter beschikking ligt bij de bevolkingsdienst (ongeveer 20 dagen na opmaak van het basisdocument), ontvang je thuis een witte omslag met het logo van de Belgische Staat. Aan de binnenkant van die omslag verwijder je twee kleine strookjes papier, hieronder staat je PIN- (4cijfers) en PUK-code (6 cijfers).
Met deze PIN- en PUK-code en je oude identiteitskaart kom je persoonlijk naar de dienst Bevolking voor het activeren van de elektronische identiteitskaart.